Fonti
Antologia delle fonti altomedievali
a cura di Stefano Gasparri
e Fiorella Simoni
con la collaborazione di Luigi Andrea Berto
© 2000 – Stefano
Gasparri per “Reti Medievali”
1. La restaurazione imperiale: politica e ideologia (A) Alcuino, Lettere,
EE 4, 174. (B) Annali di Lorsch,
SS 1, anno 800. (C) Teofane, Cronografia,
PG 108, anno 800.
L’assunzione della dignità imperiale romana da parte di Carlo
Magno trovò, nelle generazioni successive, raffinati esegeti
che giunsero a darne complesse motivazioni teologico-dottrinali. La
generazione di Carlo non produsse nulla di comparabile in sede di pubblicistica,
e le scritture storiche che registrarono l’evento, se si soffermarono
sulle cause, le individuarono nella crisi dell’impero bizantino
– come possiamo scorgere negli Annales Laureshamenses
che giungono fino all’803 (B)
– o nella crisi del papato – come avviene nella Chronographia
composta negli anni 810-814 dal greco Teofane (C).
In realtà su queste contingenze si innestava la situazione di
stabilità e potere raggiunta, con forte impronta teocratica,
dalla monarchia carolingia: del resto proprio a monte dell’incoronazione
imperiale Alcuino, in una lettera del 799 a Carlo (A),
aveva rilevato come l’eclisse di Bisanzio e del papato ponesse
la dignità regia di Carlo al vertice del mondo. Così la
solidità manifestata dalla costruzione monarchica del 751 trovava
la sua esaltazione nell’incoronazione dell’800; anche se
il determinante ruolo assunto in questo evento dal pontefice poneva,
contemporaneamente, le premesse di un limite futuro.
(A) Nam tres personae in mundo altissime
hucusque fuerunt: id est apostolica sublimitas, quae beati Petri principis apostolorum
sedem vicario munere regere solet quid vero in eo actum sit, qui rector praefate sedis
fuerat, mihi veneranda bonitas vestro innotescere curavit. Alia est imperialis dignitas et
secundae Romae saecularis in potentia; quam impie gubernator imperii illius depositus sit
non ab alienis, sed a propriis et concivibus, ubique fama narrante crebrescit. Tertia est
regalis dignitas, in qua vos domini nostri Iesu Christi dispensatio rectorem populi
christiani disposuit, ceteris praefatis dignitatibus potentia excellentiorem, sapientia
clariorem, regni dignitate sublimiorem. Ecce in te solo tota salus ecclesiarum Christi
inclinata recumbit. Tu vindex scelerum, tu rector errantium, tu consolator maerentium, tu
exaltatio bonorum.
Alcuino, Lettere, EE 4, n. 174
Traduzione in
italiano
(B) Et
quia iam tunc cessabat a parte Graecorum nomen imperatoris, et femineum imperium apud se
abebant, tunc visum est et ipso apostolico Leoni et universis Sanctis patribus qui in ipso
concilio aderant, seu reliquo christiano populo, ut ipsum Carolum regem Franchorum
imperatorem nominare debuissent, qui ipsam Romam tenebat, ubi semper Caesares sedere
soliti erant, seu reliquas sedes quas ipse per Italiam seu Galliam nec non et Germaniam
tenebat; quia Deus omnipotens has omnes sedes in potestate eius concessit, ideo iustum eis
esse videbatur, ut ipse cum Dei adiutorio et universo christiano populo petente ipsum
nomen aberet. Quorum petitionem ipse rex Karolus denegare noluit, sed cum omni humilitate
subiectus Deo et petitione sacerdotum et universi christiani populi in ipsa nativitate
domini nostri Iesu Christi ipsum nomen imperatoris cum consecratione domni Leonis papae
suscepit.
Annali di Lorsch, SS 1, a. 800.
Traduzione in
italiano
(C) […] Teofane, Cronografia, PG 108, anno 800. Traduzione in
italiano
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