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Fonti

Antologia delle fonti altomedievali

a cura di Stefano Gasparri
e Fiorella Simoni
con la collaborazione di Luigi Andrea Berto

© 2000 – Stefano Gasparri per “Reti Medievali”


IV
I regni romano-germanici / 1
Verso l’egemonia franca

4. La conversione dei Visigoti
(A) III Concilio di Toledo, c. 18 (589).
(B) Giuliano di Toledo, Storia di Wamba, PL 96, coll. 763-766.

Con il figlio di Leovigildo, Recaredo, i Visigoti compirono il passo decisivo verso la conversione al cattolicesimo. Nel 589 il III concilio di Toledo segnò la solenne professione di fede del re, della regina Badda, dei grandi e di tutto il popolo visigoto (A). Si trattò di un evento che doveva risultare decisivo nel rafforzamento del regno, che da quel momento potè contare sull’appoggio leale della Chiesa visigota e del suo colto clero, illustrato – tra VI e VII secolo – da personaggi come Isidoro e Leandro di Siviglia e Giuliano di Toledo. A partire da questo momento si può parlare di Chiesa “nazionale” visigota; i concili riuniti a Toledo diventarono i luoghi di elaborazione delle principali decisioni politiche. Wamba (672-680) fu addirittura consacrato re tramite l’unzione con il sacro crisma (B): con questa cerimonia – che poi doveva passare ai rivali Franchi [cfr. IV, 8 (A)] – il potere regio assumeva un carattere quasi sacerdotale.


(A) Item subscritio Recaredi regis.

Ego Recaredus rex fidem hanc sanctam et veram confessionem, quam una per totum orbem catholica confitetur ecclesia, corde retinens, ore adfirmans, mea dextera Deo protegente subscribsi.

Ego Baddo gloriosa regina hanc fidem, quam credidi et suscepi, mea manu de toto corde subscribsi. […]

Confitemur enim nos ex haerese Arriana toto corde, tota anima et de tota mente nostra ad ecclesiam catholicam fuisse conversos: nulli dubium est nos nostrosque decessores errasse in haerese Arriana, et fidem evangelicam atque apostolicam nunc intra ecclesiam catholicam didicisse. Proinde fidem sanctam quam praefatus religiosissimus dominus noster patefecit in medio concilii et manu sua subscribsit, hanc et nos tenemus, hanc confitemur pariter et suscepimus, hanc in populis praedicare atque docere promittimus. Haec est vera fides quam omnis ecclesia dum per totum mundum tenet ecclesiam catholicam esse creditur et probatur: cui haec fides non placet aut non placuerit, sit anathema Maranatha in adventu domini nostri Iesu Christi.

III Concilio di Toledo, c. 18, (589).

Traduzione in italiano


(B) Adfuit enim diebus nostris clarissimmus Wamba princeps, quem digne principari Dominus voluit, quem sacerdotalis unctio declaravit, quem totius gentis et patriae communio elegit […] nono decimo postquam regnum susceperat die Toletanam urbem ingreditur.

At ubi ventum est quo sanctae unctionis susciperet signum in praetoriensi ecclesia, sanctorum scilicet Petri et Pauli, regio jam cultu conspicuus ante altare divinum consistens, ex more fidem populis reddidit. Deinde curvatis genibus oleum benedictionis […] exhibetur.

Giuliano di Toledo, Storia di Wamba, PL 96, coll. 763-766.

Traduzione in italiano

© 2000
Reti Medievali
UpUltimo aggiornamento: 01/09/05